Ако влезете в някой голям магазин за потребителска техника и отидете в секцията за телевизорите, отдалече трудно ще можете да различите марките. Подобна диференциация не е лесно забележима дори и ако се приближите.

Причината е, че самите телевизори достигнаха до такова ниво в дизайна и технологията, че е трудно на производителя да експериментира с външния им вид. Това кара технологичните компании да търсят нови подходи в опит да се отличат от "тълпата". Първо бяха триизмерните екрани, сега са извитите. Но това са тенденции, които бързо се възприемат от всички компании. Някои обаче се опитват да преоткрият телевизията, дори и да поемат по доста интересен път.

Производителят на телевизори Philips се гордее с това, че е въвел доста иновации в сектора. От първите широкоекранни приемници, през първите с плосък екран. Компанията на пръв поглед пое доста странна стъпка през последните години в търсене на нови технологии. Тя все повече залага на системата Ambilight, която има за цел да диференцира марката телевизори Philips от останалите. Технологията има за цел да освети задната част на телевизора и стената, на който е окачен, като се следят нюансите и контраста на изображението, което върви по екрана.
 
Нова песен на стар глас
 
Фокусът към Ambilight се запазва дори и след като най-големият производител на компютърни монитори - китайската TPV, откупи напълно телевизионния бизнес на Philips. Новата компания, която отговаря за марката телевизори TP Vision, обяви, че запазва посоката на иновации. Тя представи и новия си развоен център в Гент, Белгия, който обединява досегашните два на Philips – единия в Брюж, а другия в Антверпен.

Това обаче е едното от четирите R&D звена, с които разполага TP Vision. Другите три са разположени в Тайпе, Тайван; Бангалор, Индия и Сямън, Китай. Като първият и вторият са отговорни повече за дизайна, а последният - за хардуера и производството. Така белгийският център основно развива иновациите, свързани с марките телевизори Philips.

TP Vision възнамерява да продължи развиването на Ambilight технологията. Тя беше и основният фокус при показването на развойния център в Гент на журналисти, сред които беше и представител на "Капитал".

"Amiblight вкарва светлината в стаята и кара картината да бъде усещана по-добре и леко. Това е много полезна и приятна екстра, която не само създава по-добро усещане, но и лоялност към марката. Затова тя е ключов актив за нас от иновационна и маркетинг гледна точка", коментира Тим Ванваеренберг, продуктов мениджър на TP Vision.

Проблемът на Ambilight е, че за да могат да оценят технологията, потребителите трябва да я тестват за по-дълго време. Докато в магазините клиентите отделят едва по няколко минути на приемник и при това на доста силна околна светлина. Според мениджърите на TP Vision в един момент потребителите, които закупят телевизор с тази технология, не използват други лампи около него, защото Ambilight подсветката им стига. Но е трудно да се убедят потребителите, които не са я тествали, че тя си заслужава.
 
Умната светлина
 
Идеята е технологията да не е проста подсветка на задната част на телевизора, а да се превърне в продължение от картината, която се показва на екрана. Philips развива системата от 2002 г., като първите образци се възползват от по-дебелите телевизори за вкарване на лампи в задната част на приемника. През годините постепенно компанията преминава към използването на специални LED диоди, които с времето стават с размерите на тънки ленти. Това се налага, защото самите телевизори намалиха габаритите си значително.

Но Ambilight не се състои само от самите осветителни тела. Има още два компонента. Първият е софтуерен. Използват се алгоритми, които да синхронизират силата и цветовете на задните светлини, така че те да следват картината. Освен това има стенни сензори, които помагат да се коригират параметрите на осветеност в зависимост от повърхността, върху която се проектират.

"Правилните алгоритми са необходими системата да се справи с различните видове съдържания. За различното съдържание трябват понякога различни настройки. Те могат да се правят автоматично или ръчно от потребителя, според условията и предпочитанията", коментира Корне Квистхоут, директор на TP Vision, свързан с разработката на Ambilight. "

Освен това имаме различна заобикаляща среда – стени, осветеност и т.н. Разработихме метод, който помага да се извлекат правилните задни цветове, като се вземат предвид всички фактори. На първо място са умните алгоритми, които изчисляват правилните цветове и последователност. Второ, имаме стенни сензори, които засичат каква е задната повърхност като цветове и осветеност. Третото са възможностите за ръчна настройка", допълни той.
 
Следващото ниво
 
Концепцията на компанията е да развие технологията до съвсем нови нива. Докато днешните модели дават само светлина и полусенки, за да подсилят ефекта на картината, следващата стъпка е на задните изображения да бъдат с все по-висока разделителна способност. Така в един момент ще имаме пълноправна картина зад картината. По този начин може да се обхване по-плътно периферното зрение на потребителите и да се подсили ефектът на изображенията, които идват от екрана.

През последните години тенденцията при телевизорите като цяло е да се намалява максимално рамката на екрана. Докато от дизайнерска гледна точка това ограничава възможностите за външния вид на устройствата, при Ambilight действа точно обратното – помага за подсилване на ефекта. В момента когато рамката изчезне напълно или е прекалено тънка, за да се забележи, тогава основното изображение от екрана и това от задната подсветка ще се размият напълно. 
 
От телевизорите и отвъд

Допълнителна перспектива е възможността за развиване на LED технологиите върху прозрачни повърхности. TP Vision демонстрира суров прототип от проекта Terasel, на светодиоди, разположени върху прозрачна пластмасова основа.

Технологията Ambilight може да се пренесе и извън телевизора в близко бъдеще. Например компанията вече е разработила LED лентите от телевизора да работят самостоятелно и да могат да се вграждат в околните стени. Те могат да се синхронизират с тв приемника и да подсилват визуалното усещане при гледане на различно съдържание.

Визията на TP Vision е дори тази технология да може да се интегрира в килимите и пердетата. Тоест самите те да са източници на светлина, които да действат в синхрон с телевизора. Засега LED лентите се намират във фаза тестване и има изградени прототипи.

Допълнителна перспектива е възможността за развиване на LED технологиите върху прозрачни повърхности. TP Vision демонстрира суров прототип от проекта Terasel, на светодиоди, разположени върху прозрачна пластмасова основа. Начинанието е финансирано от Европейската комисия. Така може скоро да имаме прозрачни повърхности, които да са едновременно екрани и да предоставят задна подсветка.

Визията на компанията е подобна на всеки тв производител – всичко е центрирано около телевизора. Идеята на TP Vision е, че все повече ще се развива мултиекранната среда – от смартфони, през таблети до големи екрани. Малките устройства няма да заменят големите, а ще бъдат по-скоро допълнение към тях, смятат от компанията.

Като цяло Ambilight може да бъде бъдещето на телевизията, особено ако се развие концепцията за "картина зад картината". TP Vision разполага с два проблема пред своята концепция – да убеди потребителите, че наистина си заслужава и да не се появи друга технология, която да измести традиционната двуизмерна телевизия. Един от възможните претенденти затова например е виртуалната реалност.

Информация: https://www.capital.bg/